با نبود برنامه در پیش‌دبستانی و ابتدایی و سهم پایین بودجه، وضع آموزش و پرورش همین می‌شود!

وزیر آموزش و پرورش توجه به حوزه ابتدایی و پیش دبستانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با نبود برنامه در پیش دبستانی، عدم توجه به معلم در دوره ابتدایی و حق مدیریت و سهم پایین بودجه آموزش و پرورش از تولید ناخالص کشور که برابر با ۲.۹ درصد و پایین‌تر از میانگین جهانی است، معلوم است که حال آموزش و پرورش اینگونه می‌شود.

علیرضا کاظمی، روز شنبه، ۱۹ مهر در نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای معاونان اداره کل و مدیران روسای نواحی و مناطق آذربایجان شرقی گفت: بیشترین وقت کمیسیون آموزش مجلس، صرف تعلیم و تربیت شده و این خود یک فرصت است و به این دلیل از اعضای این کمیسیون قدردانی می‌کنم.

وی، همچنین با قدردانی از حضور و دفاع جانانه آقای منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس از آموزش و پرورش و تصویب و اجرای طرح‌هایی همچون رتبه‌بندی معلمان گفت: آنچه امروز در نظام تعلیم و تربیت رقم خورده و حل شدن بخش زیادی از مسائل تعلیم و تربیت، تغییر ۶۷ درصدی بودجه آموزش و پرورش و رقم خوردن مهر بدون دغدغه، همگی نتیجه کار تیمی و گروهی است. طرح تقویت آموزش و پرورش، کار کمیسیون بوده و به زعم بنده اساسی‌ترین کاری است که می توان در آموزش و پرورش انجام داد.

وی ادامه داد: هیچ تعبیری جای تعبیر مقام معظم رهبری را  در خصوص آذربایجان نمی‌گیرد که فرمودند «آذربایجان، سر ایران است» و این تعبیر، نشانگر اثرگذاری این استان و برخاستن شخصیت‌های علمی فرزانه است که تاثیر عمیقی در شکل‌گیری تمدن جمهوری اسلامی و آینده ایران داشتند. حضور انقلابی و نگاه انقلابی مردم این سرزمین جزو بزرگ‌ترین افتخارات مردم آذربایجان است و شعار «آذربایجان اویاخدی، انقلابا دایاخدی» نشانگر عمق وفاداری و حمایت، همراهی و پشتیبانی مردم از نظام در مهد علم‌آموزی و پرورش انسان‌های اندیشمند است‌.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مهم‌تر از تعلق رئیس جمهور به استان آذربایجان‌شرقی، نوع نگاه دکتر پزشکیان به ایجاد تحول در این کشور است، طی ۴۶ سال گذشته اولین باری است که نگاه عمیق، پایدار و متحول به آموزش و پرورش رقم خورده است‌.

وی با استماع مسائل مطرح شده در این نشست توسط نمایندگان مدیران و روسای آموزش و پرورش  و اعضای کمیسیون و با تبیین برخی مشکلات در مجموعه آموزش و پرورش، اظهار کرد: آموزش و پرورش را باید با نگاه بلند مدت، پایدار و عمیق اداره کرد و این اساسی‌ترین نوع نگاه به شمار می‌آید؛ اما متاسفانه همیشه نگاه به این مسائل، کوتاه مدت بوده است.

وی، داشتن نگاه یکپارچه و جامع به برنامه درسی را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به تشکیل کارگروه هفتگی برای  تحول در برنامه درسی، اظهار کرد: توانستیم پایه اول ابتدائی را هم طراحی کنیم و پیش بینی‌ها بر این است که مدت هفت سال طول می‌کشد تا اساسی‌ترین تحول در  برنامه درسی و ساختار نظام آموزشی ایجاد شود.

وی، طرح ارتقا را طلایی‌ترین فرصت آموزش و پرورش برای اصلاح ساختار موجود دانست و از کمیسیون آموزش مجلس خواست تا بررسی بیشتری در این مورد با بهره‌مندی از تیم‌های کارشناسی و صاحب نظر انجام دهد و گفت: این‌ مهم‌ترین کاری است که می تواند در آموزش و پرورش، تحول ایجاد کرده و بخشی از خلاها را پر کند. ایجاد تحول و یا مسائلی مانند فوق‌العاده موضوعی نیست که یک روزه رقم بخورد و نیاز به برنامه و منبع، قانون و زیرساخت قانونی دارد که مد نظر کمیسیون است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تبیین اقدامات انجام شده در راستای پرداخت مطالبات فرهنگیان، بیان کرد: من به یاد ندارم پاداش معلمان قبل از شهریور ماه پرداخت شود، اما امسال در سخت‌ترین شرایط کشور مانند شرایط جنگی و ...، حق‌الزحمه‌ها به موقع پرداخت شد. شرایط مالی آموزش و پرورش تقریبا مناسب است و حق الزحمه امتحانات را با بودجه مناسب و سرانه مدارس پرداخت کردیم.

کاظمی در ادامه نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی را مورد تاکید قرار داد و گفت: ۷۷۰۰ پروژه توسط سامانه ساتع کاملا و شهر به شهر قابل رصد و بررسی بوده و خوشبختانه ۲۴۰۰ پروژه، فردا به طور همزمان با حضور رئیس جمهوری افتتاح خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در راستای بهبود کیفیت آموزشی، گفت: تمام معلمان را با سه مدل و یک رویکرد مشترک شامل اجتماعات و جشنواره‌ها دنبال می‌کنیم و کنترل آسیب‌های اجتماعی در صدر اولویت‌های ما بوده و خوشبختانه موج ایجاد شده اثر خود را گذاشته است.

وی، توسعه متوازن و مهارت‌آموزی و تحقق ۵۰ درصدی آن را از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار تا پایان برنامه هفتم توسعه دانست و افزود: گام بلندی در این راستا برداشته می‌شود و ۸۵۶ هنرستان جوار را هدفگذاری کرده‌ایم که تا بحال ۱۵۵ هنرستان جوار در طول سال جاری به ظرفیت هنرستان‌ها اضافه شده و بزرگترین کاری که انجام داده‌ایم با سازمان فنی و حرفه‌ای است. امسال برون‌سپاری‌های هنرستان‌ها از تابستان و با استفاده از تمام ظرفیت‌ها از ۲۶ هزار به ۱۰۰ هزار مورد افزایش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به لزوم وجود دو شاخه نظری و مهارتی و ضرورت هدایت ۷۰ درصدی دانش‌آموزان به سمت رشته‌های مهارتی، بیان کرد: اشکال از ساختار بوده که در طرح تقویت در نظر گرفته شده است.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش، موضوع بازماندگان از تحصیل را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: آمار واقعی بازماندگان از تحصیل با احصای عوامل دخیل همچون معلولیت‌ها، فقر، ازدواج و فوت، زیر سه درصد بوده و حدود ۱۴ هزار مهاجرت به خارج از کشور و نداشتن کد ثبتی اختصاصی در سامانه شهید محمودوند، ویژه بازماندگان از تحصیل، سبب می‌شود تا در رسانه‌ها بزرگنمایی شود.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی