سنگسار حقیقت

 

 

خلاصه مقاله نقدي بر فيلم سراسر تحريف ومسخ (سنگسار ثريا )

سنگسار ثريا م (منوچهري) نام فيلمي به كارگرداني «سيروس نورسته» محصول ۲۰۰۸ آمريكا است كه مي توان آن را در رده فيلم­هاي ضد ايراني- اسلامي قرار داد.اين فيلم همزمان دو هدف مهم را دنبال مي­كند : ازيك سو اسلام را خشن جلوه داده و از سوي ديگر ايران اسلامي را عقب­افتاده، وحشي و دور از تمدن، بي­عاطفه و سنگدل نشان ميدهد..تحريف قوانين و مقررات جزايي و احكام دين هدفي است كه اين فيلم 5 ميليون دلاري و سرمايه گذاران امريكاييش دنبال مي­كنند.. دربارة فيلم مزبور نكاتي قابل طرح است :در قسمت اول فيلم را از نظر اسلام و قوانين اسلامي برسي خواهيم كرد و در قسمت دوم به مطالب اجتماعي خلاف واقع و دروغي كه در فيلم به جامعة ما نسبت داده شده است، مي­پردازيم.
فلسفة تشريع حدود و تعزيرات در اسلام:
اصل در اسلام، رحمت و مغفرت است .حدود الهي، هم براي فرد گناهكار و هم براي جامعه رحمت است پس هدف از تشريع حدّ، اصلاح جامعه و فرد است و حتي كسي كه اعدام مي­شود، مشمول رحمت الهي واقع مي­شود و همين اجراي حدّ او را پاك مي­كند. اسلام در حدود آن­قدر تمهيدات به كار برده كه تمام عالمان مسلمان بر اين عقيده­اند كه تا آنجا كه ممكن است بناي حدود بر تخفيف است «كان بناء الحد علي التخفيف».اساس فيلم دروغي بزرگ و بهتاني عظيم به اسلام و قوانين آن است ،راه اثبات زناي محسنه (زناي مرد متأهل و زن شوهردار) از دو طريق صورت مي گيرد :با اقرار زن يا مرد زناكار 4 مرتبه، با شهادت چهار نفر مرد يا سه مرد و دو زن. و اگر شاهدها كمتر از اين تعداد باشند، حد ثابت نمي­شود و بايد شاهدها را به جهت تهمتي كه زده­اند شلاق زد. آنچه در فيلم مي­بينيم آن است كه ثريا به خاطر شهادت دروغ دو نفر (شوهر ثريا و هاشم) سنگسار مي­شودبه علاوه از نظر اسلام شاهدها بايد عادل باشند و «شهادت فاسق­ها نه تنها مقبول نيست بلكه (حتي اگر يكي از چهار شاهد فاسق باشد) بايد هر چهار شاهد را شلاق زد» و اين در حالي است كه با توجه به رفتار ظالمانه شوهر ثريا وي قطعاً از عدالت ساقط است و مصداق «فاسق» خواهد بود. ماجراي فيلم مدعي تبعيض جنسيتي در شرع اسلام است واين در حالي است كه از نظر قانون اسلام، حكم مورد اشارة فيلم، براي زن و مرد يكسان است و مختص زنان نيست.مجري سنگسار يك به اصطلاح روحاني است! آيا اين به اصطلاح روحاني نمي­داند كه مرد و زن زناكاري كه حكم رجم بر آنها ثابت شده، بايد تمام بدن را به شكل كفن بپوشاند؟! از نظر اسلام، با اجراي حد الهي گناهكار پاك مي­شود (اجراي حد كفارة گناه است)و بايد بر بدن زن و مرد رجم شده نماز خواند و در قبرستان مسلمين دفن كرد،در حالي كه بر بدن ثريا نماز خوانده نمي­شود. فيلم، حكم الهي را وسيله­اي براي انتقام­گيري معرفي مي­كند!همسر ثريا، پدر و پسران وي، روحاني روستا و برخي ديگر چنان سنگ را پرتاب مي­كنند كه گويي كينة ديرينة با زن داشته و در صدد انتقام گيري­اند. از نظر اسلام، «كسي كه بر عهده­اش حدّ مي­باشد نبايد سنگ بزند»در حالي كه شوهر ثريا با شهادت دروغ و تهمتي كه بر ثريا زد، بايد حد زده شود. اين در حالي است كه اولين سنگي كه به ثريا اصابت مي­كند را شوهرش مي­زند! از منظر فقه اسلامي «اگر زنا با شهادت شهود ثابت شود اول كسي كه بر او سنگ مي­زند شاهد است اما در فيلم براي تحريك احساسات مخاطبين، نخستين سنگ را به دست پدر ثريا مي­دهند كه ازشهود نبوده است. (هر چند سنگي كه پدر مي­زند به وي برخورد نمي­كند). از نظر قانون اسلامي، «اگر شهود از محل سنگسار فرار نمايند حكم سنگسار ساقط مي­شود(چون اصل ادعاي آنها مورد ترديد قرار مي­گيرد)، در حالي كه هاشم (تنها شاهد به اصطلاح عادل ماجرا) چنين مي­كند و از صحنه مي­گريزد ولي سنگسار ادامه مي­يابد.«سنگها بايد كوچك باشد» كه باز در فيلم در برخي موارد خلاف آن به نمايش گذاشته شده است .اسلام مي­گويد: «نبايد در رجم (سنگسار) به سر و صورت او سنگ زد»در حالي كه در فيلم، اولين سنگ به پيشاني زن مي­خورد .
 
و اما قسمت دوم: نسبت­هاي ناروا به جامعة اسلامي و ملت قهرمان ايران
گاهي عكس بزرگي از حضرت امام خميني (ره) را نشان مي­دهد كه گويي مشرِف بر روستا و اتفاقاتي است كه مي­افتد و اين ماجرا با اجازة و يا دستور وي انجام مي­گيرد! تضعيف «روحانيتِ اسلام» به همينجا ختم نمي­شود، روحاني روستا – كه روي شمر بن ذي الجوشن و هيتلر و صدام و همة جنايت­پيشگان تاريخ را سفيد كرده است- در حالي از ثريا تقاضاي متعه (ازدواج موقت) مي­كند كه ثريا شوهر دارد و طبق قانون اسلام، زن در يك زمان نمي­تواند همسر دو مرد باشد! اضافه كنيد به اينها پافشاريهاي بيجايي كه وي در مسألة اجراي حكم سنگسار دارد.ملا حسن نماد روحانيت است، شوهر ثريا در جائي به عنوان پاسدار معرفي مي­شود و پسران ثريا هم قرار است كه پاسدار بشوند، دو بسيجي هم با چفيه­اي كه بر گردن دارند مسئول جلوگيري از فرار ثريا و روزنامه­نگار هستند،والبته! چهره­اي زيبا براي شخصيت ثريا انتخاب مي­شود تا تأثير احساسي فيلم بر مخاطب چند برابر شود. در فيلم وقتي زن هاشم مي ميرد، زنان ده به خانه او هجوم مي برند و ماترك زن هاشم را غارت مي كنند!واقعاً وجدانهاي بيدار قضاوت كنند در كجاي «ايران اسلامي» چنين اتفاقاتي افتاده يا مي­افتد. فيلم روايتگر يك نظام مردسالارانه در ايران است. «سيروس نورسته» كارگردان ساكن امريكا با نشان دادن «روستاي كوهپايه» به خيال خودش نمادي از جامعه و حكومت ايران را به تصوير كشيده كه در آن حقوق زن­ها  لگدكوب مي­شود.اين در حالي است كه زنان به بركت انقلاب اسلامي، در بسياري از عرصه­هاي اجتماعي و سياسي حضور فعال دارندو بيش از 70 درصد ورودي­هاي دانشگاهها را زنان و دختران تشكيل مي­دهند.
 و خلاصه آن كه؛ فيلم «سنگسار ثريا» اثري است كه از واقعيت هاي جامعه ايراني فاصلة بسيار دارد، بيان تصويري و كلامي اثر، شعاري است و از صداقت و حسن نيت سازندگانش خبري نيست.
                                         پايان                                                                

براي دانلود اصل مقاله اينجا كليك كنيد

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی